Öland igen....

Måndag morgon kl. 0810 ringer min mamma och undrar vad vi gör????
-Äter frukost fick hon till svar...
-Ska vi åka till Öland i dag istället för i morgon, jag har ju lovar hämta mormor (min mormor) idag..
-Visst, vi åker idag!

Tim och jag hämtade upp min gamla mormor vid 9 sen drog vi mot Öa.
Fika utmed vägen
Middag på Robinson Cruse i Borgholm och en himla resa ner till Grönhögen bara för att se hur ett hus förvandlats från ett fint 20-tals hus till värsta inne villan på bara några år.
Förr var det gult, slitet som attan men med en underbar charm, jag älskade det huset. Här bodde min morfars syster och hennes man. Två underbara människor som bara var coola. Det tog hand om barn från både andra världskriget och från finska vinterkriget, riktiga missonsvänner. Vi har alltid hos dem under sommaren och lekte i massor.

Nu är det ett vitt reviterat stort underbart hus med utsikt över hamnen och havet i oändlighet... Utbyddnaden var i liggande svart panel med stora fönster mot havet och nästa hela trädgården var stenbelagd. Men det är klart, gräset är aldrig grönt längre än till midsommar på Öland så varför inte anlägga pool och sten... Fint var det ialla fall... Det var en Ronny som köpte huset, stenrik..
Den informationen fick vi av personalen i affären, flera års uppdatering på 5 minuter. Samma man som hade affären när jag var lite hade fortfarande affären. Helt otroligt, han har varit där i säkert 50 år trodde mamma.... Hon behövde bara visa sig i affären så visste de vem det var som var tillbaka.. helt sjukt!

Ja ja, under turen var vi ner till badplatsen som jag alltid cyklade till när jag var liten, vi var och tittade på vart min gammel farmor och farfar bodde, i lillstugan som det kallades för, där min mormor lärde sig att göra riktiga kroppkakor dit de flyttade efter det bott på ottenby herrgård där gammel farfar var hovslagare... Ja det är en historia i sig min släkt och öland.. vem bodde där, vem bodde där osv..
Vi tittade även förbi mina kusiners gamla stuga utanför Degerhamn, fint inbäddad bland grönska, tänk om de skulle haft den kvar...

En lång dag blev det men det var trevligt. Mormor var nöjd och kommer så att vara ett bra tag framöver...

K

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0